מכתב התראה ככלי אפקטיבי להשגת תוצאות

מכתב התראה ככלי אפקטיבי להשגת תוצאות. הכוח שבמילים

מכתב התראה הנו כלי משפטי חשוב מאין-כמותו. הלכה למעשה, מכתב ההתראה כורך עובדות מהותיות ולצידן עובדות משפטיות, כאשר מטרתו, כשמו כן היא, להתריע בפני מאן דהוא מפני נקיטת הליכים משפטיים כנגדו.

מעבר למטרה זו, ישנן מטרות נוספות שניתן להשיג באמצעות מכתב ההתראה, לרבות הרתעה מונעת, הפסקה ומניעת הישנות של מעשה / מחדל, ביאור מחלוקות וכן הצהרה בדבר כוונותיו של צד כלפי צד אחר וביסוס רצינותן.

אין להתעלם מן העובדה שעל-אף שמכתב התראה אינו מהווה כתב בי-דין (בית המשפט אינו צד לו), עשויות להיות לו השלכות משפטיות מרחיקות-לכת באשר לצדדים. על-כן, על המכתב להיות מנוסח למשעי, ומורכב, בתמציתיות, מחלק עובדתי מהימן ומחלק משפטי מדויק ואיתן.

הנה-כי-כן, מכתב התראה הוא מכתב המכיל פירוט ברור ומדויק של העובדות המהוות בסיס לו ולצידן שוזר טענות משפטיות המהוות עוגן משפטי לעובדות שתוארו; ברי, כי החלק המשפטי יגובש רק לאחר מחקר ובחינה משפטיים יסודיים של הדברים בידי עורך הדין, לרבות סקירת חוקים, תקנות ופסיקה ולא כל שכן, כאלה שישרתו נאמנה את מטרת המכתב ולא יספקו לצד שכנגד "תחמושת" או לחלופין "יחשפו קלפים" בפניו.

זהו המקום לציין, כי השימוש במכתב התראה אינו מהווה חובה לרוב, אך יחד עם זאת, זהו כלי שעורכי-דין מרבים לעשות בו שימוש בכדי להרתיע צדדים אחרים שככל ולא יפעלו בהתאם לנדרש במכתב, שולח המכתב ייאלץ לנקוט בהליכים משפטיים כנגדם. על אף האמור, ישנם מקרים בהם קיימת חובה סטטוטורית (חוקית) במשלוח מכתב התראה, דוגמת תביעה לפינוי מושכר ותביעה לסכום קצוב.

חשוב להוסיף, כי במקרים רבים קיים פער מהותי בין המציאות העובדתית, קרי, זו הנשקפת בעיניי המתבונן, לבין המציאות המשפטית. הווה אומר, כי על אף שנדמה שמאן דהו ביצע עבירה, עוולה, הזיק וכיו"ב – אין המשמעות בהכרח שאלו ניתנים להוכחה בנקל מבחינה משפטית. אשר על-כן, ניסוח מכתב ההתראה (והמחקר בטרם כתיבתו), יסייע רבות לגיבוש וביסוס הטענות שיעמדו לשולח המכתב וכיוצא בזה בניסוח כתבי הטענות, לכשינוסחו.

אורך המכתב

כפי שצוין קודם-לכן, על מכתב ההתראה להיות תמציתי ומדויק. מחד, מכתב ההתראה ינוסח בזהירות רבה ותוך סינון פרטים שעשויים לשחק לידי הצד האחר, אך מאידך, עליו להכיל את התשתית העובדתית הרלוונטית למקרה וכן את העוגן המשפטי שיעניק לה שיניים. בהתאם לכך, ייקבע אורכו של מכתב ההתראה. כך, אפשרי שמכתב ההתראה יהא בן עמוד אחד ויכול שיהא בן עשרה – הכל על מנת להעביר את המסר בצורה חדה וברורה.

בהקשר זה חשוב להדגיש, כי לא כל הטענות המשפטיות שיכול ויעמדו לשולח המכתב יועלו על הכתב במסגרת מכתב ההתראה, ולו מן הסיבה שאין זה המקום לטעון אותן ואלו ייטענו, בעת הצורך, במסגרת כתבי הטענות.

אם כן, שילוב שבין התשתית העובדתית לבין התשתית המשפטית הוא שייקבע את אורכו של מכתב ההתראה.

העבודה המשפטית

כפי שצוין קודם-לכן, כתיבת מכתב התראה היא מלאכת מחשבת. על עורך הדין לזקק את התשתית העובדתית, למצות ממנה את העיקר וכן לסנן פרטים שעלולים להזיק לשולח המכתב בהמשך הדרך. לכך, מתווסף תהליך של מחקר משפטי, שמטרתו לגבש את התשתית המשפטית המדויקת והממצה ביותר בנסיבות העניין. המחקר המשפטי כולל, בין היתר, עיון ומיצוי של חוקים, תקנות, הנחיות וכיוצא בזה וכן פסיקה בעלת תוקף שתהא רלוונטית למקרה. חשוב לציין, כי מלאכת כתיבת מכתב התראה אינה שבלונית, כלומר עורך-הדין אינו "מעתיק ומדביק" ממכתבים אחרים שכתב שכן כל מקרה הוא בעל מאפיינים ייחודיים לו וכן ניסוח המכתב תלוי במידה ניכרת במטרותיו של שולחו. מקום בו ההתנהלות בין הצדדים תגיע לכדי ניהול הליך משפטי, סביר מאוד להניח שהמכתב ישמש כראיה ועל כן חשוב שייתמוך בטענות ויעיד על ניקיון כפיים בטרם החלת ההליך. מילים אחרות, בהחלט עשוי "לשפר עמדות" לקראת ובמהלך ההליך המשפטי.

מחיר מכתב ההתראה

מחירו של מכתב ההתראה ייקבע בהתאם למספר פרמטרים:

  1. זמן העבודה המוערך שיידרש לגיבושו.
  2. מורכבות המקרה.
  3. היקף המחקר המשפטי הכרוך בגיבוש המכתב.
  4. מטרת המכתב.
  5. ועוד…

אם כן, כל עורך-דין רשאי לגבות שכ"ט כראות עיניו בעבור כתיבת מכתב התראה. בגסות, ניתן לומר כי טווח המחירים הנהוג כיום נע בין 600 ש"ח (תביעה קטנה, תביעה לסכום קצוב וכיוצא בזה) לבין 10,000 ש"ח (לשון הרע, קניין רוחני, דיני עבודה, כאשר יש צורך בהעסקת אנשי מקצוע כגון אקטואר, רו"ח ועוד).

בהקשר זה יצוין, כי כללי לשכת עורכי הדין (התעריף המינימלי המומלץ), תש"ס-2000 אינם קובעים תעריף מקסימלי, אלא המלצה לתעריף מינימום בלבד.

ליצירת קשר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מאמרים נוספים

התחדשות עירונית

התחדשות עירונית היא תהליך מורכב ומאתגר, הכרוך בהיבטים משפטיים, כלכליים וחברתיים רבים. בין אם מדובר בפרויקט פינוי-בינוי, תמ"א 38, הריסה ובנייה...
המשך קריאה

איך הצלחנו לחסוך ללקוחותינו כמיליון שקלים בעסקת מקרקעין?

איך הצלחנו לחסוך ללקוחותינו כמיליון שקלים בעסקת מקרקעין? בחודש ינואר, פנה אלינו זוג צעיר, כבני 35, ע"מ שנלווה אותם בעסקת...
המשך קריאה

דיני מתווכים

מתווכים? מוכרים או קונים את הבית דרך מתווך? הנה כמה דברים שאתם חייבים לדעת תשלום עמלת תיווך – על מה,...
המשך קריאה

ייצוג בעסקאות מקרקעין

כמעט כל אדם מעורב באופן זה או אחר בעסקת מקרקעין במהלך חייו. בדומה להיצע בענף הנדל"ן (נכסי דלא-ניידי), שהנו כמעט...
המשך קריאה

ייפוי כח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך – כי לכל אחד מגיע להחליט על ענייניו בין אם הנכם אופטימיים חסרי תקנה, או רואי שחורות,...
המשך קריאה

ייעוץ משפטי

בעולם העסקים ישנן הזדמנויות רבות ומטבע הדברים – גם סיכונים לא מבוטלים. לכן, הייעוץ המשפטי הופך להיות חיוני יותר מתמיד....
המשך קריאה