בעלים של רכב חשמלי, או מתכננים לרכוש אחד? הנה כמה דברים שאתם חייבים לדעת
במסגרת פרויקט תמ"א 38/2 שמלווה משרדנו, אנו עמלים על כתיבת תקנון מוסכם, כחלק מרישום הבית המשותף.
מה הקשר בין זה לבין עמדת הטעינה של הרכב החשמלי אתם שואלים? הנה התשובה, והיא עשויה להפתיע אתכם..
הרכב החשמלי הפך חלק בלתי נפרד מחיינו; תנופת הייבוא הולכת גוברת וכיום, כמעט בכל חניון בישראל ניתן למצוא רכב חשמלי.
נראה כי המגמה חיובית (וגם ירוקה), ברם, זו כרוכה במורכבויות שונות, שאחת מהן היא התקנת עמדת הטעינה בבית המשותף.
בפסק דין שניתן ביום 31.8.2023 ע"י מפקחת בכירה על רישום המקרקעין בתל-אביב, נקבע כי ככלל, התקנת עמדת טעינה חשמלית, לרבות התקנת תשתית חשמלית בחלקי הרכוש המשותף, תיחשב "שימוש סביר" ורגיל ברכוש המשותף. (ת"א) 639/21 קיי סיגי נ' בסיק תשתש גלי [פורסם בנבו].
לעיון בפסק הדין המלא היכנסו לאתר נבו: https://www.nevo.co.il/ וחפשו תחת לשונית 'פסיקה' — > מס' הליך 639 -21.
המשמעות היא כי כל בעל דירה רשאי להתקין לעצמו עמדת טעינה לרכב חשמלי, ובלבד שהוא עומד בדרישות ובקריטריונים כפי שהם מעוגנים בחקיקה המתגבשת ובתקנות.
לקביעה זו ישנה משמעות דרמטית, והיא למעשה "מכשירה" התקנת עמדות טעינה פרטיות, לרבות התקנת תשתית חשמלית ברכוש המשותף.
חשוב לציין שלפסק הדין הזה ישנו סאבטקסט מעניין, שאותו כדאי שוועדי הבתים, במיוחד אלה שבבתים מרובי דירות, יפנימו היטב: כדאי לתת את הדעת לתכנון מיטבי של תשתית החשמל בבית המשותף, כך שלא ייווצר "ג'ונגל" בתשתית החשמל, כתוצאה מריבוי עמדות טעינה בחניון הבית המשותף.
הנה כמה דברים שביכולתו של ועד הבית לעשות כדי להיערך באופן מיטבי למהפכת הרכבים החשמליים:
- קביעת קריטריונים וסטנדרטים ברורים להתקנת עמדות טעינה פרטיות;
- קביעת הוראות ייעודיות בתקנון הבית המשותף בנוגע להתקנת עמדת טעינה מהירה ציבורית;
- פנייה לרשות המקומית בבקשה להתקנת עמדות טעינה ציבוריות בקרבת הבית המשותף;
- היערכות מקדימה והכנה של תשתית כוללת לעמדות טעינה חשמליות.