ייפוי כח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך – כי לכל אחד מגיע להחליט על ענייניו

בין אם הנכם אופטימיים חסרי תקנה, או רואי שחורות, ישנם מצבים בחיים שאליהם אדם חייב להתכונן.

ייפוי כח מתמשך הוא כלי משפטי שבעזרתו כל אדם בגיר (מעל גיל 18), רשאי לקבוע איך ייראו חייו, כשאלה לא יהיו בשליטתו.

יוצא, אפוא, שייפוי כח מתמשך הוא הסדר משפטי המאפשר לאדם לקבוע מה יעלה בגורלו, כאשר עודו בחיים; כלי זה הנו כלי חשוב מאין כמותו ובדומה לביטוח הבריאות או החיים, מיועד לרגעים הקשים ביותר בחייו של אדם – אליהם, כאלה שבהם המושכות נלקחות ממנו וקבלת ההחלטות מסורה לידיו של גורם אחר.

למה בכלל צריך ייפוי כח מתמשך?

חשוב לציין, כי בשנים האחרונות חלה תפנית דרמטית בנושא קבלת ההחלטות בחייו של אדם, כשזה אינו יכול לעשות זאת בעצמו. עובר לרפורמה בנושא ייפוי הכוח המתמשכים, בתי-המשפט לרוב היוו הגורם המכריע באשר לטובתו של אדם (כיום – ממנה). באמצעות ייפוי הכח המתמשך, מצב זה השתנה מקצה לקצה, כאשר הכלי המדהים הזה מאפשר לאדם עצמו, הרי הוא הממנה, לקבוע בעצמו מהי טובתו, מהן ההחלטות שבהן היה חפץ לו יכול היה לקבלן בעצמו ובואפן כללי – מהי טובתו באספקלריה העצמית שלו ולא של אחר.

בהיבט זה, רבים נוטים לטעות בחושבם שייפוי כח מתמשך הנו חלף צוואה. ובכן, לא כך הדבר. בדומה לצוואה, ייפוי כח מתמשך אכן עוסק בענייניו השונים של הממנה, בין היתר ברכושו, אך בשונה מצוואה – ייפוי כח מתמשך תפקידו לתת מענה בעניינים שונים בעודו בחיים, כגון ענייניו הרפואיים, הרכושיים והאישיים. נזכיר כי צוואה – ייעודה להגדיר את אופן חלוקת הרכוש והנכסים במקרה של מוות, חלילה.

לשם הגברת הביטחון במיופה הכח והבטחת האיזון שבייפוי הכח המתמשך, לממנה עומדת החירות להגדיר ביפוי הכח המתמשך, שהחלטות מסוימות ודרמטיות, כמו למשל מתן מתנות בסכומים גדולים, מכירת מקרקעין וכדומה, ייעשו באישור בית המשפט, נוסף למיופה הכח.

למי ייפוי כח מתמשך מיועד?

כאמור, ייפוי כח מתמשך מיועד לכל אדם בגיר, קרי מעל גיל 18, העומד בתנאי הכשירות המשפטית על פי כל דין, המעוניין להיות זה שיקבל בעצמו את ההחלטות בחייו, גם ובייחוד בסיטואציות בהן ייאבד את כשירותו לעשות כן בעצמו (תאונה, מחלות זיקנה, מוגבלות נפשית, שכלית ועוד).

מה כולל ייפוי כח מתמשך?

ככלל, ייפוי הכח המתמשך יכול להגדיר כמעט את כל העולו על רוחו של הממנה, בכל תחומי חייו.

כאמור לעיל, ייפוי הכח המתמשך יכול ויתייחס לענייניו האישיים, הרכושיים והרפואיים של הממנה, כולם או חלקם.

עניינים אישיים, באופן כללי מתייחסים לרווחתו האישית של הממנה, צרכיו היומיומיים, שגרת חייו, סביבת מגוריו, ענייניו הרפואיים והסיעודיים, לרבות מקומות אשפוז ומוסדות סיעוד. אשר לעניינים רפואיים, לרבות המוזכר דלעיל, חשוב לדעת שניתן לערוך ייפוי כח מתמשך נפרד וייעודי, אך לענייניו הרפואיים של הממנה (למשל, בחירת הרופא שיטפל בממנה).

לעניין רכוש – במסגרת ייפוי הכח המתמשך, ניתן להגדיר את אופן הטיפול בענייניו הכלכליים של הממנה, לרבות התנהלות בנושא השקעות והפקדות כספים וכן טיפול בנכסיו של הממנה.

זאת ועוד, ייפוי כח מתמשך מגדיר מי הוא האדם או הגורם (מיופה הכח), שלו תהא מסורה הסמכות לקבל החלטות בענייניו השונים של הממנה. נוסף על אלו, ברי כי ייפוי הכח המתמשך מגדיר באופן מדויק ומפורש את המקרים בהם מוסמך מיופה הכח לפעול עבור הממנה. ייפוי הכח המתמשך יכול אף להכיל 'תנאי סף', שרק בהתקיימם ייכנס לתוקף וכן תנאים שבהם יפקע. חשוב להדגיש כי ייפוי כח מתמשך אינו פוקע מאליו.

מי יכול להיות מיופה הכח?

ברי כי מיופה הכח יהא איש אמונו של הממנה. אדם קרוב שבו שם הממנה את מבטחו. לאור העובדה שמיופה הכח הוא הגורם אשר אמון על הבטחת הגשמת רצונותיו וטובתו של הממנה, ועל כן חשוב שיכיר את הממנה באופן המעמיק ביותר; כל אף הפרדוקס הכרוך בכך, רצוי שמיופה הכח יהא נטול ככל האפשר אינטרסים אישיים כלפי הממנה ולחלופין שדעתו תהא שקולה ומתונה. מיופי הכוח המתמנים לרוב הם בני זוג, ילדיו או קרוביו של הממנה. חשוב לדעת שבמקרים מסוימים ניתן למנות איש מקצוע (עו"ד, רופא וכדומה) כמיופה כח וכן תאגיד (עמותות וארגונים).

נוסף על האמור, חשוב לדעת שבמסגרת ייפוי הכח המתמשך ניתן אף להגדיר מיופה כח חלופי למיופה הכח המקורי, ככל ויימנע ממנו לשמש כמיופה כח, מכל סיבה שהיא. במקרים מסוימים ניתן לקבוע כי למיופה הכח יהא מיועד (מעין מפקח), שיהא אמון על כך שקבלת ההחלטות ע"י מיופה הכח שומרת על טובתו ורצונותיו של הממנה.

מי רשאי לערוך ייפוי כח מתמשך?

לאור חשיבותו הרבה של ייפוי הכח המתמשך והשלכותיו השונות על חייו של הממנה, את ייפוי הכח המתמשך רשאי לערוך רק עורך-דין אשר עבר הסמכה ייעודית ע"י משרד המשפטים לעריכת ייפוי כח מתמשך וכן כזה שאין לו עניין אישי בייפוי הכח. האמור מצא עוגן בחקיקה מאז שנת 2018 במסגרת חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ב 1962.

הליך עריכת ייפוי הכח המתמשך – קל, יעיל ופשוט

בשלב הראשון יקבל הממנה הסבר ומידע מקיף אודות ייפוי כח מתמשך.

לאחר מכן, בואכה עריכת ייפוי הכח המתמשך, תיערך שיחה מקיפה בין הממנה לבין עורך ייפוי הכח, הלוא הוא עורך-דינו.

כמו כן, תתקיים שיחה בין עורך-הדין לבין מיופה הכח והמיודע (באם ישנו), שלא בנוכחות הממנה.

לאחר אלו, תיערך פגישה משותפת בין הממנה, מיופה הכח, המיודע (באם ישנו) ועורך-הדין.

לאחר אלה, ינסח עורך-הדין את ייפוי הכח המתמשך ויזמן את כלל המעורבים לחתימה על ייפוי הכח המתמשך. לאחר מכן, ייפוי הכח המתמשך יופקד בידי האפטרופוס הכללי.

עריכת ייפוי כח מתמשך אולי נשמעת זניחה, אך הניסיון מלמד שחשיבותה נגלית לרוב כשכבר מאוחר מדיי.

משרד ליבנה ברזנסקי ושות' מומחה בעריכת ייפוי כח מתמשך. המשרד בעל ניסיון מקצועי וידע מקיף אשר יעניקו לכם את השקט הנפשי והבטחון הנדרשים בימיכם הטובים – וגם באלה שפחות. נשמח לעמוד לשירותכם בכל עת וללוות אתכם בהחלטות החשובות בחיים.

עורך דין ייפוי כח מתמשך

עורך דין ייפוי כח מתמשך

כל אדם בוגר רוצה מן הסתם לנהל את כל ענייניו בעצמו, כל עוד הוא בין החיים. המציאות לא תמיד מיישרת קו עם הציפייה הזו: לא מעט בני אדם מגיעים למצב שבו נבצר מהם לקבל החלטות חיוניות לגבי ענייניהם הכלכליים, הרפואיים והאישיים. אף אחד לא יכול כמובן לדעת מראש אם יתמזל מזלו והוא יוכל לתפקד באופן מלא לאורך כל חייו. בהתאם מומלץ להקדים תרופה למכה, ולערוך בעזרת עורך דין ייפוי כח מתמשך – מסמך שמבהיר מראש מי יטפל בענייניו השונים של האדם אם הוא עצמו לא יוכל לעשות זאת. עו"ד עומר ליבנה מספק שירות זה על בסיס קשב רגיש ובאחריות רבה.

למה כדאי לערוך בעזרת עורך דין ייפוי כח מתמשך?

  • שקט נפשי אמיתי – ייפוי כח מתמשך נועד להעניק לאדם שקט נפשי, בידיעה שגם אם הוא לא יוכל לתפקד, יהיה מי שידאג לענייניו השונים.
  • מענה מדויק לכל תרחיש – השירות של עורך הדין הוא לא רק טכני, אלא גם מהותי. בזכות הניסיון המקצועי, הוא יכול להפנות את תשומת הלב של האדם שעורך את ייפוי הכח לסוגיות רלוונטיות שונות, וכך להבטיח כיסוי מלא של כל תרחיש עתידי אפשרי.
  • טיפול בפן הבירוקרטי – עורך הדין הוא זה שגם מטפל בכל הבירוקרטיה הנחוצה על-מנת שייפוי הכח יהיה תקף. בהקשר זה חשוב להדגיש שרק ייפויי כח שנחתמו כדין על-ידי עורך דין שעבר הסמכה ייעודית, והופקדו אצל האפוטרופוס הראשי, יוכלו להוות בסיס לפעולה אם ייווצר בהם צורך.

הנחיות מפורטות ומדויקות

כשעורכים בעזרת עורך דין ייפוי כח מתמשך המסמך כולל הנחיות מפורטות ומדויקות: ניתן לבחור מיופה כח אחד לכל הנושאים או לחלק את תחומי האחריות בין מספר אנשים, לקבוע מראש מיופה כח חלופי במקרה שהאדם שאמור למלא את התפקיד לא יכול לעשות זאת, להציב הגבלות על חופש הפעולה בכל תחום, ועוד. עו"ד עומר ליבנה הוא מומחה למשפט אזרחי בעל ניסיון רחב היקף בעריכת ייפויי כח מתמשכים, וגם בשירות זה, כמו בשאר השירותים שמעניק המשרד שייסד, באות לידי ביטוי האמינות והיסודיות שלו.

ייפוי כוח מתמשך
ליצירת קשר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מאמרים נוספים

התחדשות עירונית

התחדשות עירונית היא תהליך מורכב ומאתגר, הכרוך בהיבטים משפטיים, כלכליים וחברתיים רבים. בין אם מדובר בפרויקט פינוי-בינוי, תמ"א 38, הריסה ובנייה...
המשך קריאה

עריכת ייפוי כוח מתמשך

ליווי של עו"ד עומר ליבנה בתהליך עריכת ייפוי כוח מתמשך עריכת ייפוי כוח מתמשך היא אופציה חדשה יחסית, וכזו שמומלץ...
המשך קריאה

מכתב התראה ככלי אפקטיבי להשגת תוצאות

מכתב התראה ככלי אפקטיבי להשגת תוצאות. הכוח שבמילים מכתב התראה הנו כלי משפטי חשוב מאין-כמותו. הלכה למעשה, מכתב ההתראה כורך...
המשך קריאה

התעמרות בעבודה – אתם לא לבד!

התעמרות בעבודה – מהי וכיצד מתמודדים? התעמרות במקום העבודה הנה תופעה חמורה מאין-כמותה וראויה לכל גנאי והוקעה. למרבה הצער, התעמרות...
המשך קריאה

ההליך המשפטי – על קצה המזלג

תובעים, נתבעים ומה שביניהם – הנה כמה דברים שחובה לדעת לפני שמתייצבים בבית המשפט כתב תביעה – מהו? כתב התביעה...
המשך קריאה

ייצוג בעסקאות מקרקעין

כמעט כל אדם מעורב באופן זה או אחר בעסקת מקרקעין במהלך חייו. בדומה להיצע בענף הנדל"ן (נכסי דלא-ניידי), שהנו כמעט...
המשך קריאה