ליטיגציה

נקלעתם לסכסוך או מחלוקת בעניין כספי, מסחרי או אזרחי? משרדנו מנוסה בפתרון המחלוקות באופן מיטבי, תוך התחייבות לתוצאות הטובות ביותר עבור לקוחותיו.

ליטיגציה – מהי?

ליטיגציה היא אומנות הייצוג בבתי המשפט. היכולת לנהל ביד רמה את ההליך המשפטי, החל בשלביו הראשוניים ביותר, עובר להגשת כתב התביעה, בואכה למתן פסק הדין המיוחל או לחלופין להגעה להסדר המיטיב עם הלקוח. ליטיגטור טוב נדרש להיות רגיש וקשוב לצרכי הלקוח, עליו לדעת לנתח היטב את הממצאים והנסיבות המובאים בפניו, לבצע הערכת סיכונים אופטימלית וכן נדרש להיות חד כתער, כריזמטי, מנהיג ומורה דרך המסוגל לחקור את העובדות לאשורן, לרדת לחקר האמת, לחשוף את הסמוי, לבור את הבר מן התבן ולהגיש את גרסתו של לקוחו בצורה המזוקקת והמדויקת ביותר בפני בית המשפט.

כמו כן, מלאכת הליטיגציה דורשת יכולת לבחון את נסיבותיו של העניין המובא לשולחנו של עורך הדין אל מול  מקורות נורמטיביים, לרבות חקיקה ותקנות, הלכות נהוגות, פסקי דין, תקדימים ודיונים קודמים בבתי המשפט. חלק אינהרנטי מעבודתו של הליטיגטור הנו כתיבה וניסוח מסמכים משפטיים, הופעה בבתי המשפט ומכאן שעליו להיות בעל כושר כתיבה וביטוי ללא דופי.

ליטיגטור טוב חייב להיות תחרותי; הוא יקיז את דמו כדי למקסם את הישגי לקוחותיו; בשעת הצורך, לא יחשוש להילחם עד כלות ומאידך יידע לזהות הזדמנות להשיג הסדר ביניים אשר יטיב עם לקוחותיו – וימליץ להם לאמצו, גם לו יהיה כרוך בהסטת ההליך ממחוזות בית המשפט הלוחמניים למחוזות הגישור, יישוב הסכסוכים והבוררות. כאמור, הכל כדי להגיע להישגים הטובים ביותר, תוך יעילות וחסכון במשאבים.

ליטיגציה איכותית היא מלאכת מחשבת. תחילתה בהבנת המקרה, חקר העובדות וגיבושן לכדי עילות וטענות משפטיות חזקות, תכנון טקטי וגיבוש אסטרטגיה לניהול הליך למשעי, ניסוח מוקפד ומדויק של כתבי בי-דין, חקירה איכותית, חסרת פשרות וממצה של העדים בהליך, התנהלות מול הצד/דים שמנגד, על כלל המורכבות הכרוכה בכך ובכלל ניהול ההליך ביד רמה.

ההבדל בין ליטיגציה מוצלחת לכושלת הוא, אפוא, גורלו של ההליך המשפטי וע"פ רוב במשפט האזרחי – הכסף שלכם.

איכות הייצוג ורמתו יבואו לידי ביטוי בכלל ההיבטים של ההליך ובכלל זה במישור האישי (תחושת מיצוי ההליך), במישור הכלכלי (ניצול אופטימלי של משאבים ויחס עלות-תועלת מיטבי) ואף במישור התדמיתי.

הנה כי כן, ליטיגציה מסחרית היא ליווי בעל דין, אדם, חברה, או כל ישות משפטית אחרת במחלוקות וסכסוכים משפטיים הנובעים מהתקשרויות, חוזים או התנהלות עסקית בין שני צדדים או יותר.

משרדנו בעל ניסיון עשיר בתחום הליטיגציה האזרחית, על רבדיה, ובכלל זה ליטיגציה מסחרית.

זאת ועוד, משרדנו בעל ניסיון רב-שנים בתחומים מסחריים מגוונים ובכלל זה בליווי עסקאות מקצה לקצה, ניהול הליכי מו"מ מורכבים ומתחייב לליווי אישי, מקצועי, אמין וחסר פשרות.

השילוב הנדיר שבין ניסיון והבנה עסקית לבין מיומנות משפטית מן המעלה הראשונה, מעניק ללקוחותינו את הליווי המשפטי האולטימטיבי.

משרדנו דוגל בליווי משפטי אישי ויודע להתאים היטב את ארסנל השירותים המוצעים בו לצרכיהם האישיים והעסקיים של לקוחותיו.

משרדנו מאופיין בראייה עסקית-יזמית, מעבר לראייה המשפטית. על כן, השאיפה לאתר את הפתרון המשפטי שהוא הטוב ביותר מבחינה מסחרית/כלכלית/אישית הוא מאבני היסוד במשרד.

המשרד לוקח חלק בעסקאות רבות ומגוונות, החל מייצוג בעסקאות מקרקעין, ייצוג בעלי-דין בסכסוכים אזרחיים פשוטים ומורכבים וכלה בליווי שוטף, ייעוץ וייצוג של תאגידים וחברות פרטיות בזירה המשפטית.כאמור, שירותיו של

המשרד מגוונים ביותר ומאפשרים, הלכה למעשה, להעניק ליווי מקיף ללקוחותיו. השילוב המוצלח שבין ראיה וניסיון עסקיים למחלקות הליטיגציה, הנדל"ן והגישור ויישוב הסכסוכים יוצר מארג ייחודי ונדיר המאפשר יצירתיות רבה וקרקע פורייה ליצירת הישגים חסרי תקדים.

המדריך להגשת תביעות קטנות

כל אדם עשוי למצוא עצמו לעיתים נפגע ע"י אדם, מוסד, חברה פרטית, תאגיד או רשות שלא מילאו את חובתם כלפיו או לא פעלו בהגינות וכתוצאה מכך גרמו לו נזק.

ככלל, יש להביא בחשבון בתכנון האסטרטגי של ניהול הליך משפטי את ההישגים הנדרשים הימנו. למשל, יעילות, קבלת סעדים במהירות המרבית, חסכון בזמן והשקעת משאבים מינימלית. כמובן, שאלו לא תמיד הולכים יד ביד ועל כן מומלץ להיוועץ עם עורך-דין מקצועי, מוקדם ככל הניתן.

בתי המשפט הקונבנציונליים בישראל (שלום, מחוזי, עליון) ידועים בהתנהלותם הדקדקנית והמתמשכת, מה שלא פעם גורם לסרבול ההליך. הנה כי כן, לא נדיר שעוברות מספר שנים מרגע הגשת התביעה ועד למתן פסק-הדין המיוחל. ברם, לא כך הדבר בבתי המשפט לתביעות קטנות.

בתי המשפט לתביעות קטנות נועדו כדי לאפשר לכל דכפין להגיש תביעות כספיות בסכומים נמוכים יחסית (נכון למעוד כתיבת שורות אלה 36,400 ש"ח), בדרך פשוטה ובהליך קצר, מהיר, יעיל וזול יותר ממקביליו בבתי המשפט הרגילים.

יוצא, אפוא, שבית המשפט לתביעות קטנות עשוי להוות מזור מצוין לתביעות מסוימות ואף יחסוך ביורוקרטיה מיותרת, זמן, משאבים, כסף וחשוב מאלה - יאפשר את קבלת הסעד המבוקש במהירות וביעילות.

לשם השוואה, בעוד שתביעה שנידונה בבתי המשפט השלום/מחוזי עשויה להימשך מספר שנים, הרי שתביעה שתוגש לבית המשפט לתביעות קטנות סביר שתימשך מספר חודשים בלבד ותוכרע לרוב תוך דיון אחד בלבד.

ניתן להגיש תביעה לבית המשפט לתביעות קטנות, מקום שבו סכום התביעה אינו עולה על סך של 36,400 ש"ח וכן מקום שבו מתקיימים התנאים כדלהלן:

  1. התובעים הם אנשים פרטיים;
  2. סכום התביעה אינו עולה על הסכום הנקבע בתקנות (36,400 ש"ח);
  3. ניתן להגיש תביעה להחלפת מוצר, תיקון מוצר או ביטול עסקה בשווי הסכום המוזכר לעיל;
  4. ניתן להגיש עד 5 תביעות קטנות לאותו בית משפט בכל שנה קלנדרית. במקרה של הגשת תביעה נוספת, רשאי השופט לא לדון בה, ולהעבירה לבית משפט השלום.

בתי המשפט לתביעות קטנות פועלים במסגרת בתי משפט השלום השונים בארץ. ככלל, בהליך המנוהל בבית המשפט לתביעות קטנות התובע והנתבע מייצגים את עצמם. יחד עם זאת, אין נפקא מינה כי לא ניתן להיוועץ ולהיעזר בשירותיו של עורך-דין בטרם הגשת התביעה. במקרים מסוימים רשאי בית המשפט להתיר ייצוג על ידי עורך דין (לדוגמה, כאשר אחד הצדדים הוא עו"ד במקצועו). איסור הייצוג חל רק על ההופעה במהלך הדיון עצמו ולא על ההליך כולו. לפיכך מותר לצדדים לקבל סיוע משפטי מעורך דין.

בית המשפט לתביעות קטנות אינו כבול לסדרי הדין הנהוגים ביתר בתי המשפט. לדוגמה, בית משפט לתביעות קטנות רשאי לקבל גם ראיות אשר אינן קבילות בבית משפט אחר. הדיון בו מהיר יחסית ומתנהל בגמישות רבה ביחס להליכים הנידונים בערכאות האחרות. בתביעה קטנה, סדרי הבאת ראיות וטענות הצדדים, טרם הדיון ובמהלכו, נקבעים על ידי השופט הממונה על התיק, בדרך הנראית לו כיעילה בנסיבות העניין וכזו שתביא להכרעה יעילה ומהירה יותר.

כל אדם רשאי להגיש תביעה בבית משפט לתביעות קטנות בסכום של עד 36,400 ₪ (נכון למועד כתיבת שורות אלה; סכום זה מתעדכן מעת לעת). תאגיד אינו רשאי להגיש תביעה קטנה, אולם ניתן להגיש תביעה קטנה כנגדו. על אף האמור, מקום בו נתבע תאגיד בתביעה קטנה, רשאי להגיש תביעה שכנגד. עוסק מורשה אינו תאגיד ולכן יכול לתבוע בתביעה קטנה. אין הגבלה על צירוף מספר תובעים יחד, לדוגמא אחים, מספר עובדים, דיירי בניין וכדומה. כמו כן, אין הגבלה על צירוף מספר נתבעים בתביעה קטנה אחת. תביעה קטנה אפשר שתהיה גם בנושא סכסוכים על רקע של צרכנות ומתן שירותים כשנושא הסכסוך הוא בשווי שאינו עולה על 36,400 ש"ח. לדוגמה, החלפה של מוצר, תיקונו או ביטול עסקה, אם שווי המוצר, שווי התיקון או סכום העסקה שתובעים לבטל הם עד 34,600 ש"ח.

לפני הגשת תביעה קטנה מומלץ לבצע את השלבים הבאים:

  1. פניה לצד שכנגד בנסיון להסדיר את המחלוקת ללא הליך משפטי;
  2. תחקור יסודי של המקרה וסיכום נקודות חוזקה ותורפה;
  3. איסוף החומר והראיות לצורך צירופם לכתב התביעה;
  4. גיבוש הטענות וקביעת גובה התביעה;
  5. סיכון – סיכוי, או לחלופין עלות התביעה בזמן ומשאבים אל מול התועלת שעשויה להביא;
  6. עריכת כתב התביעה בצורה עניינית ותמציתית, ממש להאכיל את השופט/ת בכפית;
  7. הכנה לדיון - זימון עדים, סקירה ולימוד עצמי של פסקי דין קודמים דומים.

הצד הנתבע בתביעה קטנה, גם אם הוא תאגיד, יכול להגיש תביעה שכנגד, וגם תביעה זו יכולה להידון בבית המשפט לתביעות קטנות.

כאמור, אדם אינו רשאי להגיש יותר מחמש תביעות קטנות בשנה באותו בית משפט. ככל ונוכח בית המשפט כי התביעה הוגשה בידי תובע שכבר הגיש יותר מחמש תביעות קטנות באותה שנה ובאותו בית משפט, התביעה תועבר לבית משפט השלום.

  1. יעילות הדיון, היעדר ביורוקרטיה מיותרת ביחס ליתר הערכאות, זמן קצר יחסית.
  2. אי כפיפות לסדרי הדין הנהוגים ביתר הערכאות ובכלל זה הבאת הראיות ושמיעת הטענות.
  3. אגרות משפט נמוכות.
  4. ניתן לנהל את ההליך באופן עצמאי.

  1. בתביעה של עד 5,000 ₪, יש לשלם אגרה בסך 50 ₪.
  2. בתביעה מ-5001 ₪ ומעלה, יש לשלם אגרה בסך 1% מסכום התביעה.
  3. האמור בכפוף לס' 6 לתקנות שיפוט בתביעות קטנות (סדרי דין), תשל"ז-1976.

את האגרה יש לשלם באחת מהדרכים הבאות:

  1. בבית המשפט, באמצעות כרטיס אשראי.
  2. בבנק הדואר, במזומן.

בבימ"ש לתביעות קטנות ניתן לבקש סעד כספי עד לסכום של 36,400 ש"ח. כאמור, סכום זה משתנה מעת לעת ומופיע באתר הרשות השופטת. יש לזכור כי לתביעה קטנה יתרונות משמעותיים על תביעה רגילה ולכן לעיתים יעדיף התובע להפחית את סכום תביעתו כדי שיוכל להגישה בבית משפט לתביעות קטנות.

תביעה קטנה ניתן להגיש באינטרנט, באמצעות טופס מקוון להגשת תביעה קטנה. התובע יעדיף בדרך כלל להגיש את התביעה לבית המשפט הקרוב למקום מגוריו, אך חלים עליו הכללים הקובעים באילו מקומות ניתן להגיש תביעה קטנה. תביעה קטנה ניתן להגיש לבית המשפט שבאזור שיפוטו נמצא לפחות אחד מהמקומות הבאים:

  1. מקום מגוריו או מקום עסקו של הנתבע.
  2. מקום יצירת ההתחייבות, לדוגמא: המקום שבו בוצעה העסקה או נחתם החוזה.
  3. המקום שנועד לקיום ההתחייבות, לדוגמא: המקום בו הייתה העסקה אמורה להתבצע (גם אם לא קוימה).
  4. המקום שבו נמסר או שבו אמור היה להימסר המצרך או השירות.
  5. מקום המעשה או המחדל שבגינו תובעים.

בהקשר זה יצוין, כי בתקנות ובפסיקה נקבע שכאשר מדובר בתביעה שנושאה הוא התקשרות בעסקה למתן שירות או לאספקת מוצר צרכנות והיא בוצעה באמצעות הטלפון או רשת האינטרנט (כאשר הצרכן או מקבל השירות אינו מגיע אל העסק לצורך ביצוע הרכישה), יכול שהתביעה תוגש, בנוסף לאמור לעיל, גם לבית המשפט שבאזור שיפוטו מצוי מקום עסקו או מגוריו של התובע. בית המשפט קבע לא אחת, כי עסקים המשווקים את מרכולתם באמצעות האינטרנט או הטלפון לצרכנים בכל רחבי הארץ, אינם זכאים לדרוש שהדיונים המשפטיים בעניינם ייערכו רק בבית משפט מסוים (באזור העסק הנתבע). לפיכך, צרכן התובע בית עסק במקרה שכזה, רשאי להגיש את התביעה הקטנה בכל בית משפט לתביעות קטנות בארץ, זולת אם הוא מוגדר כ"עוסק" בעצמו.

בית המשפט לתביעות קטנות דן בתביעות כספיות שמגיש אדם פרטי נגד אדם אחר או נגד חברה, לתשלום שאינו עולה על הסכום הקבוע בתקנות (כאמור, 36,400 ש"ח), או תביעה להחלפת מוצר, תיקונו או לביטול עסקה בשווי הקבוע בתקנות.

לבית משפט לתביעות קטנות אין סמכות לדון בתביעות שהן בסמכותו הייחודית של בית משפט או גורם שיפוטי אחר, לדוגמה סכסוכי עבודה, סכסוכי שכנים, לשון הרע, עבירות פליליות וכדומה.

זאת ועוד, בית המשפט לתביעות קטנות רשאי שלא לדון בתביעה או בתביעה שכנגד, ולהעבירן לבית משפט שלום, אם ראה שבית המשפט לתביעות קטנות אינו הערכאה המתאימה לדון בתיק, או אם ראה שהתביעה הוגשה בידי תובע שכבר הגיש יותר מחמש תביעות קטנות באותה שנה ובאותו בית משפט.

כאמור, ניתן להגיש תביעה קטנה באמצעות האינטרנט, בטופס המקוון להגשת תביעה קטנה שבאתר הרשות השופטת; את הטופס יש למלא בהתאם להנחיות המופיעות בו. יש להזין את פרטי התובע, את פרטיו המלאים של הנתבע ואת פרטי התביעה. לטופס יש לצרף את מכלול הראיות התומכות בטענות התביעה. כמו כן, יש לצרף העתקי מסמכים הקשורים לתביעה (חוזה, התכתבויות, תמונות, חוות דעת מומחה, קבלות, חשבוניות).

כתב התביעה ינוסח באופן תמציתי וענייני. יש להימנע ככל הניתן מטענות ו/או הערות שאינן ענייניות, כגון דעה אישית באשר לנתבע ומעשיו/מחדליו וכיו"ב, הן בכתבי הטענות והן במהלך הדיון. בית המשפט ידון בתביעה באופן ענייני ותכליתי גרידא ואינו מהווה זירה לפורקן והשתלחות.

יש לכלול בכתב התביעה את פירוט הנזקים שנגרמו, הוצאות נלוות, וכל סכום הנוגע לעניין, תוך תמיכתם בראיות. ניתן לדרוש החזר הוצאות כגון: הוצאות נסיעה, תשלום אגרה לביהמ"ש. יש לשמור ולצרף העתקי קבלות/אסמכתאות המעידים על ההוצאות שעבורן נדרש ההחזר.

בכתב התביעה יציין התובע את שמו המלא, מספר ת"ז, כתובת ומספר טלפון. כאמור, ניתן לצרף באותה תביעה כמה תובעים, ובלבד שאינם תאגיד.

יש להקפיד על ציון פרטיו המלאים של הנתבע, בפרט חובה לציין את שמו המלא ואת כתובת מגוריו/עסקו.

איתור פרטי הזיהוי המופיעים בכתב הטענות (התביעה) הינם באחריות הצד המגיש את התביעה ולא באחריות בית המשפט.

בעת הגשת התביעה הקטנה באינטרנט, יידרש התובע לשלם עבור אגרת בית המשפט סך של 1% משווי התביעה, אך לא פחות מסכום מינימלי של 50 ₪.

בשלב הבא, ישלח בית המשפט לתובע מכתב בדואר רשום, המציין את מועד הדיון ושם השופט הממונה על התיק. מזכירות בית המשפט תשלח בדואר רשום עותק של כתב התביעה לכל נתבע, בצירוף הזמנה לדין שבה יוזמן הנתבע להגיש כתב הגנה בתוך 30 ימים מיום המצאת ההזמנה לידיו, ולהתייצב לדיון בבית המשפט ביום ובשעה הקבועים בהזמנה.

באחריות התובע לוודא כי כתב התביעה אכן הומצא לידיו של הנתבע, זאת באמצעות מזכירות בית-המשפט. חרף האמור, ככל וכתב התביעה לא הומצא לידי הנתבע עד 60 ימים טרם המועד שנקבע לדיון בתיק, עוברת האחריות להמצאת כתב התביעה לידיו של התובע. יוצא, אפוא, כי על התובע בגפו להמציא לנתבע את כתב התביעה, וזאת לא יאוחר מ – 40 ימים בטרם מועד הדיון בתיק.

לחלופין, במידה וחלפו 30 יום ממועד פתיחת התיק, ניתן לבקש מבית המשפט הרשאה להמצאת כתב התביעה לנתבע ב"מסירה אישית" שתבוצע מטעם התובע. לאחר ביצוע המסירה האישית, יש למסור לבית המשפט העתק של הצהרת המוסר על ביצוע המסירה האישית כדין.

ליצירת קשר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מאמרים נוספים

מכתב התראה ככלי אפקטיבי להשגת תוצאות

מכתב התראה ככלי אפקטיבי להשגת תוצאות. הכוח שבמילים מכתב התראה הנו כלי משפטי חשוב מאין-כמותו. הלכה למעשה, מכתב ההתראה כורך...
המשך קריאה

האם מותר למעסיק, או לבעל עסק למנוע מעובד/לקוח להיכנס בשערי עסקו עם נשק שאותו נושא כדין?

האם מותר למעסיק, או לבעל עסק למנוע מעובד/לקוח להיכנס בשערי עסקו עם נשק שאותו נושא כדין? שעת ערב, הטלפון מצלצל....
המשך קריאה

בעלי רכב חשמלי? רוצים להתקין עמדת טעינה פרטית בחניה ותוהים מה מותר ומה אסור? הגיע הזמן לעשות סדר בבלאגן

בעלים של רכב חשמלי, או מתכננים לרכוש אחד? הנה כמה דברים שאתם חייבים לדעת במסגרת פרויקט תמ"א 38/2 שמלווה משרדנו,...
המשך קריאה

ייפוי כח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך – כי לכל אחד מגיע להחליט על ענייניו בין אם הנכם אופטימיים חסרי תקנה, או רואי שחורות,...
המשך קריאה

עריכת ייפוי כוח מתמשך

ליווי של עו"ד עומר ליבנה בתהליך עריכת ייפוי כוח מתמשך עריכת ייפוי כוח מתמשך היא אופציה חדשה יחסית, וכזו שמומלץ...
המשך קריאה

איך הצלחנו לחסוך ללקוחותינו כמיליון שקלים בעסקת מקרקעין?

איך הצלחנו לחסוך ללקוחותינו כמיליון שקלים בעסקת מקרקעין? בחודש ינואר, פנה אלינו זוג צעיר, כבני 35, ע"מ שנלווה אותם בעסקת...
המשך קריאה